web analytics

VICTORIAANS – EDWARDIAANS – ROUWKLEREN – INVLOED VICTORIA – CORSETTEN – COSMETICA – MODERNE GOTHS

WAAR KWAM HET INTERESSE IN VICTORIAANSE KLEREN INEENS VANDAAN?

De vroege, feestende Goths, kochten veel van hun kleren in bij de tweedehandse markten, (vlo-markten) waarvan er vele waren en zijn, in de meeste grote Europese steden, zoals Londen.

Deze vintage jurken en accessoires, pasten ze vaak zelf aan of gingen ze zelf Victoriaans uitziende kleren namaken.

Hiermee werden Victoriaanse rouwkleren heel populair.
Zwart werd zeer geliefd.
Maar er zijn ook heel veel jurken en ensembles in felle kleuren geweest.

CORSETTEN

Corsetten en kanten chokers maakten ook hun terugkomst. Met name corsetten waren na de Victoriaanse en Edwardiaanse tijdsperken, nauwelijks gebruikt. Vaak werd dit kledingstuk over i.p.v. zoals gebruikelijk was, onder de kleding gedragen.

Hiermee creëerden ze een burlesque effect, of een semi-erotische outfit.

Het idee was om een zandloperfiguur te creëren, hoewel er weinige jonge dames tegenwoordig bereid zijn, om zich zo strak in te laten snoeren.
Jezelf aankleden, ging niet altijd makkelijk in de Victoriaanse era, en men had niet zelden hulp nodig, met name om het corset goed te laten rijgen.

Hieronder is een film te zien, over het aankleden van een Canadese vrouw, uit de 19e eeuw: ik schat in rond de jaren 1890.
Uiteraard is het nagespeeld.

De Victoriaanse era was uiteraard lang, wat de omschrijving een breed begrip maakt.
Jurken e.d. konden van allerlei soorten en types zijn: variërend van baljurken, met een laag decolletee, tot en met rouwjurken, met een heel hoge kraag.

Foto Restyle

Deze moderne Gothica, draagt een corset, samen met een brede, elastische riem, over haar kleding.
Het is te zien, dat een moderne corset een meer decorative functie heeft, dan eentje wat gewone als ondergoed, onder de kleren gedragen werd.
Alleen de burlesque corsetten hadden zo 150 jaar geleden een uitgesproken siervolle functie.

CRINOLINES

De rok werd over een soort stalen hek gedrapeerd, om het een enorme volume te geven.
Dit werd in de tijd van open schoorstenen en brandende kaarsen, niet altijd even veilig.
Er zijn tal van ongelukken geweest, waar de rok van zo een crinoline dragend vrouw in brand vloog, zoals bij de onfortuinlijke vrouw boven gebeurd is.

Hieronder zien we een meisje in een rode, satijnen baljurk, met een namaak datum van ongeveer 1860. Toen waren de rokken heel wijd. Er werd vaak i.p.v. petticoats en onderjurken, een zgn. ‘crinoline’ gedragen. Hierdoor konden de jurken heel breed zijn, zonder veel gewicht te hebben.

Hier is ze met een andere achtergrondsetting weer te zien.

Dit meisje ging zich heel wat meer bedekken.

BONNETS

Een bonnet is een soort hoed, dat erg populair werd, vanaf ongeveer 1800.

De poke bonnet, (soms ook wel een Napolitaanse bonnet genoemd) is een dameskap, met een kleine kroon en een brede en afgeronde rand aan de voorkant. Meestal reikt dit verder dan het gezicht en is er ruimte van achteren, wat plek biedt voor lange, opgestoken haren. Zo een hoed bad een uitstekende bescherming van de zon.

Bovenstaand plaatje laat een Franse hoedenwinkel zien, van rond het haar 1815

HOGE HOEDEN

De hoge hoed of cilinderhoed (soms ook tophoed als leenvertaling van het Engelse top hat) is een van oorsprong Engelse hoed, die gedragen werd door de hogere klassen. Over het algemeen zijn hoge hoeden zwart van kleur, maar er zijn ook anderskleurige.
Deze zeer populaire herenhoeden, worden tegenwoordig soms gedragen door mannen die zich als elegante goth willen verkleden.

Een wat oudere Goth stel, waarbij de man een ‘top hat’ draagt.
Foto Alan Johnson. Bron Wikimedia Commons.

ROUWKLEDING

Het namaken van Victoriaanse rouwkleren is ongekend populair geworden.

De Victorianen, met hun grote gezinnen en hun hoge kindersterfte, waren vaak met de dood geconfronteerd.
Er zijn strenge regels en ettiket geweest over wat mensen (voornamelijk vrouwen) moesten dragen, hoe het er uit moest zien en hoe lang ze het moeten dragen.

Dat rouwen lucratief was voor kledingmakers e.d., is hier te zien.

Dit ensemble, van een foto van een onbekende vrouw, zou prachtig passen bij menige Gothic garderobe.
Ze heet gewoon ‘The Lady in Black’, het is onbekend wie het is.
De foto is van ongeveer 1855. Bron: wikimedia commons

Deze vrouw hieronder, die op een Ierse weduwe lijkt, draagt een aangepaste vorm van Victoriaanse rouwkleren. Ze heeft een corset en een typisch Katholieke, zwarte kanten hoofdbedekking, wat zijn oorsprong in Spanje had. Voor echte rouwkleding, is ze te bloot om de hals. Ze is in werkelijkheid een computer gemanipuleerde foto. De kleren lijken meer gedeeltelijk moderne Gothic.
Ze verkoopt voor mij o.a. rouwsieraden.

Onderstaande clip laat een tentoonstelling zien in New York City’s Metropolitan Museum of Art. 
Het onderwerp is Victoriaanse rouwkleding.

QUEEN VICTORIA

Een van de grote voorbeelden vanuit die tijd, was uiteraard Koningin Victoria zelf. Zij werd compleet ontredderd, toen haar man, Prins Albert, na 20 jaar huwelijk overleed. Eigenlijk is Victoria nooit opgehouden met rouwkleren te dragen.
Hier is ze op wat oudere leeftijd te zien. Ze draagt nog steeds heel sombere kleren, maar niet langer geheel zwart.
Ze draagt hier haar huwelijks sluier.
Die kanten sluier bleef ze tot oude leeftijd, bij tal van officiële gelegenheden, of bij foto’s en portretten dragen.

Hieronder is een foto van de 5 dochters van Victoria te zien, in diepe rouw, na de dood van Prins Albert.

Hier is ze in gelukkigere tijden, met haar hele gezin, kort voor de ziekte en dood van Albert.
De vrouwen dragen allemaal heel wijde crinolines.
Datum is niet bekend, maar is waarschijnlijk rond de 1860.

En hier is ze in gelukkigere tijden, toen ze nog heel jong was.
Ze draagt een witte baljurk, met een lage decolletee.
Het is te zien dat de rokken heel wijd waren, maar dat de crinoline zijn entree nog steeds niet had gemaakt.

Victoria heeft toen ze jong was, wit ook een populaire modekleur gemaakt.
Zij trouwde ook in het wit, wat toen niet gangbaar was, maar daarna de norm werd, voor Engelse dames van stand.

Hierboven is een van de officiële trouwfoto’s, samen met Prince Albert.
Victoria bewaarde haar huwelijkssluier en droeg dit soms op latere leeftijd, soms zelfs over haar rouwkleren, wat ze nooit meer opgaf, na de dood van haar man.

GONE WITH THE WIND

Precies hoe verstikkend het Victoriaanse rouwettiket kon wezen, konden we in een van de scenes van de blockbuster film van 1939, over de Amerikaanse burgeroorlog, Gone with the Wind.

De 16 jarige Scarlett O’Hara, is in een impuls getrouwd geweest, met een jonge man die ze nauwelijks kende. Toen hij in de oorlog stierf, was het leven van deze beeldschone en levenslustige tienermeisje als min of meer voorbij beschouwd.
De regels voor haar ‘rouwen’, wat ze niet eens deed, waren verstikkend en streng.
Thuis blijven, van top tot teen in het zwart, 3 jaar gesluierd zijn en vooral nergens meer pret in hebben.
Toch waren de regels wat losser geworden door de oorlog. Scarlett is naar een dans gegaan, voor een goede doel, om geld te werven voor de oorlog..
Heer heeft de brutale Rhett Butler 150 dollars gedoneerd aan het doel, voor een dans met Scarlett.

Behalve rouwkleren, droeg ‘Scarlett’ ook taalloze andere prachtige costumes in de film.
Sommige hiervan zijn in de Gone with the Wind Museum te zien.

Deze schitterende, witte jurk, droeg ze in de eerste scenes van de film, als jonge, nog ongehuwde vrouw.

ONTWIKKELING VAN VICTORIAANSE VROUWENMODE

De Victoriaanse era was een lange periode, gedurende vanaf 1837 tot en met 1901.
De mode in jurken begon de zogenaamde Empire Line, wat populair was in de tijden van Jane Austen, met een hoge taille en lange, rechte rokken.
Later werden de rokken steeds wijder, tot en met de crinolineperiode, wat zijn hoogtepunt in de jaren ’60 kwamen.
De komst van de naaimachine, bracht nieuwe mogelijkheden met zich mee.
In de jaren ’70, verdween de crinoline en kwam de zgn. bustle, met alleen volume aan de achterkant.
Toen de Edwardiaanse era zich na 1901 aankondigde, waren de rokken nog lang en vrij strak. Corsetten waren nog steeds erg populair.
De komst van WOI heeft de mode erg veranderd en een einde gemaakt aan de enkel-lange rokken.

Zo kan je uitpikken ongeveer welke era de inspiratie heeft gegeven voor je Victoriaanse Gothic jurk of pak.
Het pure Victoriaanse invloed werd vaak gecombineerd met de meer flamboyante en licht erotische burlesque.

MODERNE GOTHICS IN VICTORIAANSE KLEDING

Deze vrouwen zijn in klassieke, romantische, Victoriaanse Gothic rouwkleren gekleed.
Het meisje links, doet zich voor alsof ze in het diepste rouw zit. Ze draagt zelfs een opvallend groot kruis.
Het meisje rechts, laat wat paars zien.
Haar makeup is nogal karikatuur-achtig; ze is niet alleen bleek opgemaakt, maar spierwit en het geheel gaat samen met lange, stijle, zwarte haren.
Het gebruik van dit soort theatrale, in sommige gevallen clowneske, spierwitte fond de teint op het gezicht, gecombineerd met pikzwarte haren, doen mij denken aan de Japanse geisha’s.
Aangezien Japan zo een grote invloed heeft gehad op Europese Gothic mode, zou deze dramatische manier van opmaken overgewaaid kunnen zijn.

Deze vrouw vind ik prachtig uit zien in haar Victoriaanse kleding, met een veelvloed van sieraden en kant.
Zij staat ook op mijn webwinkel en helpt mij om Gothic sieraden te verkopen.
Het beeld is afkomstig van Wikimedia Commons. De fotograaf is Sergey Sivuschkin

Dit meisje is gekleed in een donkergroene, lange, Victorian-style jurk, waarover een bijpassend corset te zien is.
Het haarstuk laat een Gothic-horror element zien, in het nep vogelschedel.
De haarkleur is een felle rood.
Sterke en opvallende haarkleuren zijn populair bij moderne Gothica.
In de echte Victoriaanse era, werden haarverf  en zichtbare makeup onder dames van klasse, echter zeer mondjesmaat gebruikt.

Je zou je door deze prachtige foto bijna terugwanen in de 19e eeuw. Gemaakt weer door getalenteerde straatfotograaf Bryan Ledgard in Whitby op de Goth Weekend van 2016.
Er komt elk jaar een Goth weekend in Whitby, omdat het de filmlocatie is geweest van een van de meest populaire Dracula-films.
De vrouw draagt een cominatie van traditionele Victoriaanse kleding, met een corset wat een tikkeltje burleske is. Haar hoed, wat eigenlijk niet veel meer dan een fascinator is, laat een vleugje horror zien, met weer een vogelschedel.
Alleen door haar gezichtspiercings en zwarte lippenstift, zien we dat we in de 21e eeuw zijn.

EDWARDIAANSE ERA

De Edwardiaanse tijdperk, was vanaf de dood van Koningin Victoria in 1901, tot en met de dood van Koning Edward VII in 1910. Maar normaal gesproken, betekent het ongeveer de tijd vanaf de milleniumwisseling, tot en met het begin van WOI.

Dit was de laatste tijdsperk in West Europa, waar vrouwen de gewoonte hadden om rokken tot de enkels te dragen, samen met een corset.

Het corset werd S vormig, minder strak, maar hield de buik goed plat en schoof de heupen naar achteren. Haar was nog steeds in de meeste gevallen lang en opgestoken en hoeden waren buitenshuis gedragen.

Het ws pas na WOI, dat vrouwenkleren en kapsels korter, losser en praktischer waren en dan mannen minder formeel gekleed gingen.

MATA HARI

Margaretha Geertruida Zelle, – 1876 – 1917 –  die later bekend zou gaan door haar beropesnaam als erotische danseres, Mata Hari, was een beeldschone vrouw uit Leeuwarden. 
Zij is een prachtig model voor hoe de vrouwenkleding rond die tijd uit zagen.
Hier draagt ze een lange, zwarte dagjurk, met corset.

Hier is ze in avondjurk te zien.

MAKEUP & COSMETICA

Foto: miniatuur Koningin Victoria, biblio-archives, Canada. Bron Wikimedia Commons

MAKEUP IN DE VICTORIAANSE ERA

Je zou denken dat de toetreding tot de troon van een 18-jarig meisje de schoonheidsindustrie een gewaardeerde impuls zou geven. Zeker, zo’n jong meisje zou graag met make-up spelen, de nieuwste lotions en drankjes proberen en trends lanceren, niet?

Koningin Victoria deed het niet. De jonge monarch hield van feesten en dansen tot in de kleine uurtjes van de ochtend, maar zonder make-up. Na de losbandigheid van haar voorgangers, was Victoria vastbesloten om de monarchie weer respectabel te maken. En ze dacht niet dat er iets respectabels was aan cosmetica.

Ze vond vulgair gezichtsverf en make-up alleen geschikt voor prostituees en actrices (er was toen niet zoveel verschil tussen hen). Maar dat betekent niet dat dames geen make-up meer droegen. Ze werden er gewoon beter in om het te verbergen.

In plaats van de zware witte verf en heldere rouges van de afgelopen eeuw, gingen respectabele welgestelde dames voor de make-uploze make-up. Het paste perfect bij het schoonheidsideaal van dat tijdperk, dat een delicate en fragiele look vereiste, met een bleke teint en lange krullen. Hier is hoe ze het hebben bereikt:

HUIDSKLEUR

De Victorianen hielden van bleke huid. Het was een teken van adel. Het betekende dat vrouwen het goed hadden en kon het zich veroorloven om geen uren buiten te werken, wat onvermijdelijk zou resulteren in een kleurtje. Of nog erger: in sproeten. De horror!

Maar terwijl hun voorouders dit ideaal bereikten met dodelijke mengsels (waarvan sommige nog steeds rond waren in de Victoriaanse tijd), schilderden de Victorianen hun gezichten met zinkoxide, een wit mineraal poeder.
Arsenicum was ook in tal van schoonheidsprodukten verwerpt, soms met nare gevolgen.

Dat niet alles altijd even veilig was, kan je hier lezen:

5 More Deadly and Disgusting Victorian Beauty Trends

5 Victorian Beauty Tips Guaranteed to Kill You

MODERNE GOTHIC MAKEUP

Moderne Gothic makeup is in tegenstelling vaak theatraal, dramatisch en onnatuurlijk in uiterlijk.
Zwarte lippenstift en rood opgemaakte ogen zijn niet uitzonderlijk.
Hierdoor zien we de combinatie van styles, van bijvoorbeeld de zuivere Victoriaanse invloed, met bijvoorbeeld het meer ordinairer burleske.
Er wordt tegenwoordig veel fantasie gebruikt bij het opmaken, om men bijvoorbeeld als een vampier, of andere fantasiefiguur uit te laten zien. Gothic makeup heeft meer van de Japanse geisha weg, dan van de nette Victoriaanse dame.

SUPER THAT YOU SCROLLED RIGHT TO THE END!
YOU SEE WE VICTORIANS WERE COOL!
THAT WAS ALL! GOODBYE!