web analytics

NUESTRA SEÑORA DE LA SANTA MUERTE

OUR LADY OF THE HOLY DEATH

Ooit een hybride kruizing tussen Magere Hein en de Maagd Maria willen zien?

Daarvoor moet je naar Mexico, waar ze zo een figuur hebben bedacht.

Nuestra Señora de la Santa Muerte (Spaans voor onze lieve vrouw van de heilige dood) of, spreektaal, Santa Muerte (heilige dood), is een vrouwelijke godheid in de Mexicaanse volksreligie

Een verpersoonlijking van de dood, ze wordt geassocieerd met genezing, bescherming en veilige levering aan het hiernamaals door haar toegewijden.

ZOWEL KATHOLIEKE ALS AZTEEK INVLOEDEN

Ondanks veroordeling door de katholieke kerk, is haar sekte prominent geworden in de jaren 2000 en 2010, als een voortzetting van de Azteekse godin van de dood Mictecacihuatl of Mictlancihuatl (Nahuatl voor “Lady of the Dead”) gekleed volgens de Spaanse iconografie.

Steeds meer toegewijden zijn begonnen met het integreren van Santa Muerte in de Dag van de Doden de laatste jaren.

Hoewel veel Mexicanen geen verband tussen de twee zien, worden beide verondersteld te stammen van Mictecacihuatl, een Azteekse godin die in Augustus ieder jaar een festival des doods presideerde.

Na het veroveren van Mexico in de 16e eeuw, spoorden de Spanjaarden de lokale bevolking aan om de overledene op Allerzielen te eren, wat leidde tot de opkomst van de Dag van de Doden als een samensmelting van katholieke en inheemse overtuigingen.

FOTO IS EEN CLOSE-UP VAN EEN BEELD VAN SANTA MUERTE, GEZIEN IN NUEVO LAREDO, MEXICO.

DÍA DE LOS MUERTOS

 

DAY OF THE DEAD – DAG VAN DE DODEN

De Dag van de Doden (Spaans: Día de Muertos of Día de los Muertos) is een Mexicaanse feest- en herdenkingsdag. Deze traditie vindt elk jaar plaats op 1 en 2 november, dus op Allerheiligen en Allerzielen. In mindere mate wordt de Dag van de Doden ook in de rest van Latijns-Amerika, de Verenigde Staten en de Filipijnen gevierd.

De Dag van de Doden komt op buitenstaanders vaak vreemd en luguber over.

Men gelooft dat de zielen van kinderen op 1 november terugkeren naar de aarde, en die van volwassenen op 2 november. Gedurende het hele jaar bereidt men zich voor op het festival, men verzamelt goederen die men aan de doden zal offeren.

In de periode rond de dag van de doden maakt men graven van dierbaren schoon en versiert deze. Sommige families bouwen bovendien altaren in hun huis. Men bezoekt de graven van dierbaren en offert er voedsel en drank. Na afloop eet en drinkt men het vaak zelf op, omdat men gelooft dat de zielen van de doden de ziel van het voedsel tot zich hebben genomen. Men gaat er dan ook van uit dat het voedsel geen voedingswaarde meer heeft.

Graveyard visit at the Day of the Dead celebration in Leon, Guanajuato, Mexico. The graves are above ground and burial rights are for a limited time. Each square represents a grave. On November 2, family members visit the departed ones, bring flowers and clean up the graves.
Bron: Wikimedia Commons – Fotograaf:  Tomascastelazo.

HERKOMST

Deze souvenierwinkel in Los Angeles, toont dat Santa Muerte prima past bij reguliere religieuze figuren zoals Christus en de populaire Onze Lieve Vrouw Maria van Guadaloupe.
Foto: Andreas Praefcke. Wikimedia commons.

De Dag van de Doden vindt zijn oorsprong in de tradities van de Meso-Amerikaanse indianenvolkeren. Voor onder anderen de Azteken, Maya en Purépecha was het gebruikelijk devoorouders en dus de doden te vereren (zie voorouderverering). Men bewaarde schedels en stelde deze tijdens rituelen tentoon om dood en wedergeboorte te symboliseren. Deze dag werd gevierd in de negende maand van de Azteekse kalender, begin augustus en duurde de rest van de maand. De festiviteiten waren gewijd aan de godin Mictecacihuatl, de ‘dame van de doden’.

Na de komst van de Spanjaarden werd de viering van de Dag van de Doden verplaatst naar Allerheiligen en Allerzielen en geassimileerd door het Christendom.

VERSCHILLENDE KLEUREN BEELDEN

Foto: wikimedia commons

Santa Muerte wordt, net zoals de Heilige Maria, ook door taaloze Mexikanen ook als echte godheid aangebeden.
De kleurkeuze van het beeld kan ook van belang zijn, afhankelijk van wat je van deze Sint wil hebben.

ZWARTE SANTA MUERTE

De zwarte sint (degene die het meeste weg heeft van Magere Hein, is voor bescherming, met name in het donker. Maar ze heeft ook een occulte, minder plezierige functie: name om te vervloeken en om wraak te nemen.
Het lijkt een klein beetje op voodoo, wat ook zijn oorsprong heeft in het Carribische gebied.

UIL

Santa Muerte wordt vaak door een uil vergezeld. Deze vogel helpt haar in het donker te fungeren en om bescherming te bieden. Uilen hebben associaties met hekserij in Mexico en dus met het occulte.

WIT OF GOUDEN SANTA MUERTE

Een beeld van die kleur, moet financiële bescherming bieden en rijkdom aantrekken.

RODE SANTA MUERTE

Een rood beeld moet helpen bij zaken in de liefde en bescherming tegen afgunst bieden, net zoals een boze oog dat moet doen.

VERSCHIL DÍA DE LOS MUERTOS & SANTA MUERTE

De twee begrippen Día de los Muertos (met alle bijbehorende schmink en verkleedpartijen) en Santa Muerte zijn niet precies hetzelfde.

Ze komen allebei uit Mexico, hebben met de dood te maken en vertonen allebei een geraamte, vaak met een gewaad en rozen.
Día de los Muertos is een versie van een Mexicaanse ‘Halloween’ en vindt plaats rond 31 oktober / 1 november.

 Santa Muerte aka “Holy Death” is een schurk patroonheilige van Mexico. Santa Muerte, een favoriet uit de onderwereld, wordt vaak een “Narco Saint” genoemd. Er is geen bewijs voor een exacte datum waarop ze is ontstaan en in feite geeft de katholieke kerk haar niet de toestemming, in feite veroordelen ze haar. Desondanks wordt ze vereerd, gebeden en gerespecteerd onder veel Mexicanen en Zuid-Amerikanen. Haar feestdag wordt beschouwd als 1 november die ook Allerheiligen én de Día de los Muertos. Ze wordt ook vereerd in maandelijkse processies in sommige barrios en steden. Beide begrippen zijn ook uit verschillende gebieden van Mexico ontstaan.

 La Catrina, een vrolijk geraamte met een hoed, is gerelateerd aan De Dag van de Doden, alsmede de suiker doodskoppen en de geschminkte gezichten. Zij is echter vaak verward met Santa Muerte. Alles wordt ongeveer rond dezelfde tijd gevierd en de verschillen vervagen steeds meer.

CALAVEROS – SUGAR SKULLS – SUIKEREN DOODSKOPPEN

Sommigen schrijven calavera’s, korte gedichten waarin de spot wordt gedreven met grafschriften van vrienden. Sommige kranten publiceren calavera’s van beroemdheden, met karikaturen van skeletten. Schedels zijn een veelvoorkomend symbool op deze dag.

De kleurrijke Mexicaanse doodskoppen, vaak van suiker gemaakt, heten ook calavera’s

Ook worden er veel snoepen in de vorm van een versierde doodskop verkocht.
Dit soort doodskoppen de Engelse naam gekregen van ‘sugar skulls’, of tewel suikeren doodskoppen

DÍA DE MUERTOS SCHMINK

Velen schminken zich op een kleurrijke manier op deze dagen, om feest te vieren.
Het gezicht wordt opgemaakt in de vorm van een clownesk doodskop, vaak in combinatie met rozen, of andere bloemen in de haren, of op de kleren.

GEBRUIK DÍA DE MUERTOS DOOR GOTHS

‘The women with the rubber babies are here again, schrijft Bryan Ledgard, die de Goth weekenden in Whitby fotografeert en op Flickr zet.
Deze vrouwen dragen jurken met duidelijke Spaanse / Mexicaanse invloed, met prachtige wijde rokken en rozen in de haren of op de kleren. De ‘kinderen’ zijn dus levensechte poppen. Het is niet duidelijk wat ze moeten voorstellen: levende babies of lijken.
Bron Wikimedia Commons

Dit stel liet zich overduidelijk door Diá de Muertos inspireren.
Maar om zo te zien, zijn ze ‘half dood, omdat ze allebei maar de linker kanten van hun gezichten schminken.
‘Whitby Goth Weekend Nov 2016
Fotograaf: Bryan Ledgard.
Bron Wikimedia Commons

Deze Mexicaanse vrouw gaat zich als een ‘Catrina’ of een Santa Muerte verkleden.
Fotograaf: Dega86
Bron Wikimedia Commons

Día de Muertos en Sante Muerte blijken een geweldige inspiratie te zijn voor vele Goths, die toch ergens met het lugubere en de dood bezig zijn, maar die zich niet als een treurende, Victoriaanse weduwe willen kleden. De dood in Mexico heeft toch iets meer flamboyant dan in Europa.

LINK MET HALLOWEEN

De Día de Muertos valt op Samhain of de daar aan nauw verwante Halloweennadat dit in datum verplaatst werd door de Europese Spanjarden.

Dit is een Keltisch Europese feest, met ongeveer dezelfde betekenis: het terugkomen van de doden op aarde.

LA CALAVERA CATRINA

La Calavera de la Catrina is een in 1913 door de Mexicaanse illustrator José Guadalupe Posada gemaakte zinken ets. Tegenwoordig is dit werk een symbool voor de Dag van de Doden op 1 en 2 november. Van origine is de ets een satire op women uit de elite gedurende het Porfiriaat, de dictatuur van Porfirio Díaz.

La Catrina was onderdeel van Posada’s calaveras, a series of humoristische afbeeldingen van contemporaine figuren illustraties als skeletten. Het woord catrina is de vrouwelijke vorm van catrin, wat elegante betekent. Het skelet, met de sierlijke, eigentijdse hoed, was immers omstandig.

SAN LA MUERTE

Santa Muerte heeft een Zuid Amerikaanse ‘neef’, naam van San La Muerte.

Qua uiterlijk, is hij nauwelijks om te onderschedeiden van Magere Hein: is ook een skeletale man met een gewaad en een zeis.

San La Muerte (Sint-Dood) is een skeletachtige volksheilige die wordt vereerd in Paraguay, het noordoosten van Argentinië en Zuid-Brazilië. Als gevolg van de binnenlandse migratie in Argentinië sinds de jaren zestig is de verering van San La Muerte uitgebreid naar Greater Buenos Aires en het nationale gevangeniswezen.

Hoewel de aan San La Muerte toegeschreven rituelen en krachten sterk op elkaar lijken, moet San La Muerte niet worden verward met de soortgelijke heilige Santa Muerte die wordt vereerd in Mexico en delen van de VS, en wordt meestal afgebeeld als een vrouwelijk skelet. Bovendien wordt Santa Muerte vaak afgebeeld als godin terwijl San La Muerte bijna nooit als een godheid wordt beschouwd.

BARON SAMEDI & MAMAN BRIGITTE

Nog een paar occulte figuren vanuit het Caribisch gebied, die een verschijningsvorm van een doodskop en geraamte hebben, zijn Baron Samedi en zijn vrouw Maman Brigitte.

Baron Samedi is een mannelijke godheid (Loa) uit de Caraïbische Voodoo. Hij is de Loa van de dood en wordt vooral gediend in de Haïtiaanse variant: de Vodou. Van 30 oktober tot 3 november worden ter ere van hem feesten gehouden. De feestdagen hebben dus een aardige correlatie met die van de Dia de los Muertos en van Santa Muerte.

Volgens sommige volgelingen is hij getrouwd met de vrouwelijke Loa Madame Brigitte. Hij is het hoofd van de Guédé, een groep Loa’s die zijn helpers zijn en de geesten van de overledenen naar het hiernamaals begeleiden. Hij leeft op slechte voet met de andere Loa’s. Zijn naam betekent Baron Zaterdag in het Frans.

Baron Samedi neemt voor ieder mens de beslissing over leven en dood. Hij bepaalt wanneer iemand geboren wordt en wanneer deze weer sterft. Om deze reden wordt hij vaak gediend in hoodoorituelen. Hierin wordt hem gevraagd om een zieke (of zelfs iemand op wie een vloek rust) te laten overleven of om juist een vijand te laten sterven.

TE KOOP

Ik heb veel beelden, spaarpotten, tassen, kussenhoezen, sieraden en woondecoraties te koop, met het de thema’s Santa Muerta, Día de Muertos en Suiker doodskoppen.

Adiós, Amigo!
Hasta luego.