web analytics

MIDDELEEUWSE & RENAISSANCE

– MIDDELEEUWEN – LARP – RENAISSANCE – TUDOR – ACHTTIENDE EEUW – 

De historische periode die de meeste invloed heeft gehad op de Gothic mode en subcultuur, is uiteraard de Victoriaanse / Edwardiaanse era.

Toch hebben sommige Goths een voorliefde voor wat eerdere perioden, zoals de Middeleeuwen, de Tudor / Renaissance of de 18e eeuw.

MIDDELEEUWEN

In de geschiedenis van Europa duurde de Middeleeuwen (of middeleeuwse periode) van de 5e tot de 15e eeuw. Het begon met de val van het West-Romeinse rijk en versmolt tot de Renaissance (14e tot 17e eeuw) en het tijdperk van ontdekking.

Ben je een liefhebber van ridders in glanzend harnas en van de Tempeliers?
Dan geeft deze periode een geweldige inspiratie.

Kleding voor de vrouw was lang en vloeiend, vrij nauw sluitend aan het lijf.
Bij mannen, behalven degenen die aan het vechten waren, was de broek ook strak om de benen, met een kort tuniek.

Het meisje boven, verkoopt voor mij de sieradenreeks Lost Treasures of Albion, een reeks wat ontworpen was door de Engelse fantasiekunstenares Briar.

Bovenstaande kleren laten Franse mode zien. Dit had zich met de opkomst van de Normannen naar Engeland en andere gebieden verspreid.

Het onderstaande meisje laat een typische Middeleeuws costuum zien, met de strakke bovenlijf, lange, vloeiende rok en laag uitgesneden halslijn. Ze verkoopt o.a. voor mij Gothic en Keltische wandborden.

 

HENNIN

Een heel aparte verschijnsel was de HENNIN.

Een hennin was een lange, spits toelopende hoofdbedekking (puntige muts) van vrouwen in de 15e eeuw.

De kegelvormige hoofdbedekking werd vooral na 1495 gedragen. Veelal was aan het uiteinde een sluier verbonden, waarvan het einde in de hand werd gedragen of om het middel werd vastgemaakt.

Dit opvallende modeaccessoire uit de Renaissance, dat zo herkenbaar is uit de portretkunst van die tijd, schijnt direct geïnspireerd te zijn op de kenmerkende hoeden die men in die tijd aan het Mongoolse hof droeg en geeft de invloed van de Tataarse kledij op de Europese mode in die tijd goed weer.

Waarschijnlijk is het puntmuts van heksen, gecombineerd met de lange, zwarte gewaden, uit deze era en van de hennin afkomstig.

Er kon zowel een enkele hennin of punt gedragen worden, als een dubbele, al of niet toelopend tot een scherp punt, of met een sluier er aan vast, zoals te zien is aan deze Mandarijn vrouw. Haar makeup zou menige moderne Goth ook goed in de smaak vallen. 

Moderne Goths hebben ook wel eens hun eigen, aangepaste versie van een hennin.
Kijk dit meisje hieronder bijvoorbeeld.
Ze heeft dreads, maar ze zijn opgestoken in de vorm van twee horens.
Dit geeft haar ook een lichte horror uitstraling.

Deze vrouw hieronder toont weer typische Middeleeuwse kleding, maar met een hoofdbedekking uit een iets latere periode.
Om de zwaard en het achitectuur in de achtergrond, moet ze iemand van rond de tijd van Koning Arthur voorstellen.
Ook zij verkoopt voor mij het sieradenreeks The Lost Treasures of Albion. 

LARP

Eigenlijk waren er twee soorten kleren in de Middeleeuwen: die van de welgestelden en die van het volk.
Hangende mouwen en een sfeervolle, luxe hoofdbedekking, waren niet praktisch voor mensen die lichaamlijke arbeid moesten verrichten en niet zo veel geld tot hun beschikking hadden.

Bovenstaande foto laat een LARP voorstelling over de Middeleeuwen zien.
Foto: Fantasy Live Role Playing Characters, Hardenstein 2014 Fotograaf: Ralf Huels Bron: Wikimedia

LARP betekent Live Action Role Playing.
Een van de populairste thema’s, is het naspelen van Middeleeuwse en Viking thema’s. Er zijn regelmatig festivals en evenementen gehouden en zelfs hele dorpen opgezet, waar mensen proberen zo ver mogelijk om een landelijke levensstijl na te doen.

Bovenstaande illustratie is van Robin Hood en Maid Marion.
Hij was een figuur van de Middeleeuwen in Engeland, die de rijken beroofden ten gunste van de armen.
Het is onduidlijk of hij ooit bestaan heeft en zo ja wanneer.
Bron: Wikimedia

Drie meisje in prachtige Middeleeuwse kostuum.
Gefotografeerd bij het Viktorianisches Picknick – Wave-Gotik-Treffen 2014 in Leipzig
Bron: Flickr Fotograaf: Torsten Maue

ARCHITECTUUR

Ik heb mij hier voornamelijk geconcentreerd op de ontwikkelingen in de mode.
Voor een heel korte uitleg over de archetectuur in deze tijd, kijk bij

GESCHIEDENIS

NONNEN

Het is duidelijk om te zien, dat de traditionele kleding van nonnen, uit de Middeleeuwen stammen.
Schilderij: Koningin Marie Leszczynska in religieuze kostuum voor het Koninklijke Huis van Saint-Cyr door Santerre

RENAISSANCE & TUDOR PERIODEN

Dit portret van 1540, is van het onfortuinlijke Anna van Kleef, 4e vrouw van de Engelse Koning Hendrik VIII. Geschilderd door Hans Holbein. Blijkbaar was het portret flatteus, want toen Hendrik haar in het echt zag, beviel ze hem niet. Hij scheidde kort daarna van haar.

De Renaissance was een tijd van vernieuwing. 
De naam betekent letterlijk ‘wedergeboorte’.

Bovenstaande plaat laat wat voorbeelden de vrouwenmode uit de Italiaanse Renaissance zien.

De Italiaanse humanisten die de term renaissance introduceerden, meenden dat na een periode van verval, de middeleeuwen, een nieuwe gouden eeuw was aangebroken, die niets minder was dan een ‘wedergeboorte’ van de verworvenheden van de klassieke oudheid. De acceptatie van renaissance als periodebegrip had niet alleen te maken met de herleving van de klassieke oudheid en de wijze waarop deze periode werd gecontrasteerd met de tijd die daaraan voorafging.

De term verwijst ook naar de ‘geboorte’ van belangrijke nieuwe ontwikkelingen in deze periode, zoals de teloorgang van het feodale stelsel, de ontdekking van nieuwe continenten, het copernicaanse stelsel in de astronomie en de uitvinding of introductie in Europa van drukperspapierkompas en buskruit.

Moderne historici zien echter op heel wat gebieden geen scherpe breuk met de middeleeuwen, en benadrukken dat er eerder sprake was van continuïteit en verdere ontwikkeling van processen die reeds in de middeleeuwen waren begonnen.

Het is duidelijk dat Maria van Schotland, die opgegroeid is in Frankrijk, niet zo gelukkig is met haar vertrek naar Schotland. Ze had een luxe leven gehad aan het Franse Hof, tot haar man op jonge leeftijd stierf. Ze is niet eens weg, maar lijkt ze heimwee te hebben. De rouwkleren kunnen zowel voor haar eega zijn geweest, als voor haar verloren leven.

Hier is ze op wat oudere leeftijd, nog steeds in het stemmige zwart gekleed.
Deze kleding, samen met alle sieraden en gouden accenten, zouden een droom zijn, voor menige moderne Gothica.

Geen artikel over Renaissance en Tudor mode, zou uiteraard compleet zijn, zonder een beeld van Koningin Elizabeth I zelf.

Zij en Koningin Maria van Schotland waren allebei jong, mooi en gekroonde koninginnen. Ze waren tevens aartsrivalen. Ze hebben elkaar nooit ontmoet, maar de relatie werd niettemin doorgespekt door jaloezie en nijd.
Maria had bijvoorbeeld drie mislukte huwelijken. Elizabeth koos er voor om niet te trouwen. Het deed haar niettemin verdriet, toen Maria van een zoon beviel.

Maria was er van mening, dat zij niet alleen het recht had op de tronen van Frankrijk en Schotland, maar tevens die van Engeland. De reden daarvoor, was dat Elizabeth ooit als onwettig kind werd bestempeld, omdat het huwelijk van haar ouders niet door de Katholieke kerk erkend werd.

Dit maakte Maria erg gevaarlijk. 
Toen ze een keer naar Engeland kwam, heeft Elizabeth haar gevangen genomen.
Uiteindelijk heeft ze haar laten executeren. 
Ze was te gevaarlijk om te laten leven.

Wat de mode betreft, het is makkelijk om te zien waar de hoog opstaande kragen, lage decolletee en kleine bootvormige hoedjes met frutseltjes vandaan komen.

Deze prachtige vrouw was Elizabeth Stuart, kleindochter van de noodlottige Koningin Maria van Schotland.
Elizabeth (Falkland Palace, Fifeshire, Schotland), 19 augustus 1596 – Westminster, Londen, 13 februari 1662) was de dochter van Jacobus I van Engeland en Anna van Denemarken en de zuster van de geëxecuteerde Karel I van Engeland.

Deze beeldschone vrouw, met haar geweldige kapsel in Tudor rood, zou zo in de hoofdrol van een film van Koningin Elizabeth I kunnen stappen. 
Ze draagt ook een Gothic choker, met veel versieringen.
De jurk van zwarte flueel om zo te zien, verleent haar een wat decadante uitstraling..

De kledingstylen veranderde langzaam en onder de rijken, waren ze steeds luxieuzer.
Het oude hennin hoofdbedeksel verdween en was vervangen door een soort kap, die vaak rijkelijk versierd was.

Bovenstaand meisje is een computer gemanipuleerd beeld, maar ze toont duidelijk hoe een Renaissance outfit, met een Gothic / occulte draai in elkaar zou kunnen zitten.
Er is veel gebruik van donkere, rijke kleuren en edelstenen, gecombineerd met kruizen, al of niet omgekeerd.
Haar makeup is pure moderne Gothic, gecombineerd met de Gothic horror contact lenzen, die tegenwoordig zo populair zijn en het uiterlijk en uitstraling dramatisch kunnen veranderen.

Ze verkoopt het occulte sieraden reeks Forbidden voor mij.

BAROQUE & ROCOCCO

De Barok  of Baroque is een Europese stijlperiode die aan het begin van de 17e eeuw in Italië tot ontwikkeling kwam en tot in de eerste helft van de 18e eeuw voortduurde, en die zich kenmerkt door overdaad van vorm en heftigheid van gevoelsuitdrukking. De barok kwam tot uiting op alle terreinen van de cultuur, zoals architectuure, schilderkunst, beeldhouwkunst, literatuur, muziek en uiteraard ook in de mode.
De kledingstijlen waren heel decoratief en uitbundig, met veel gebruik van luxe stoffen, zoals zijde, satijn en velours. Zowel mannen als vrouwen gebruikten makeup.
De kapsels waren in vele gevallen dramatisch, hoog opgestoken en wit gepoederd.

Er wordt een onderscheid gemaakt tussen vroeg-, hoog- en laatbarok. De laatbarok wordt ook wel Rococo genoemd.

HIZAKI & VERSAILLES

HET JAPANSE VISUAL KEI BAND VERSAILLES, DIE GEBRUIK MAAKT VAN BAROK-KOSTUUM

Een Japanse Visual Kei band, wat gebruik maakt van Barok kleding, is Versailles.
Guitarist Hizaki, aan de rechter kant, is een cross dressende jongen, die veel heeft samen gewerkt met Mana Sama.

Prachtig stel in Roccoco Baroque kostuum bij het Gothic uitje het Viktorianisches Picknick
Wave-Gotik-Treffen 2014 in Leipzig
Bron: Flickr Fotograaf: Torsten Maue
Fotograaf: Torsten Maue. Bron Flickr

GOTHIC TROUWKLEDING

Fotos: Fantasmagoria

Deze schitterende Gothic trouwjurken tonen een duidelijke invloed van de Tudor / Renaissance periode, maar dan uitgevoerd geheel in het stemmige zwart. Verkocht door Fantasmagoria i.c.m. PunkRave.
Eigenlijk is er weing verschil te bespeuren tussen Gothic trouwkleren en Gothic rouwkleren, behalve dat die eerste misschien wat meer bloot laten zien.

Ik verkoop zelf geen kleren, alleen accessoires. De Fantasmagoria spullen die ik wel heb, zijn dan HIER te koop.

Dit Gothic haarstuk van RESTYLE geeft elk ensemble een dramatische draai.
Het is onduidelijk waar de inspiratie van daan komt, heeft een vleugje Gothic Horror, wat Middeleeuws en een duidelijke moderne Gothic invloed.
Model: Sygin

HISTORISCH GEÏNSPIREERDE KLEDING OP FESTIVALS

Hier is wat fantastische Gothic kleding te zien.
Youtube Gothica Black Friday, is samen met haar man Matthias, naar het M’era Luna festival in Duitsland gegaan.
Haar kleding zijn schitterend en tonen heel veel Tudor Renaissance inspiratie.
Met name de kragen en hoofddeksels zijn dramatisch.

THAT’S ALL NOW!
WELL IT WAS ENOUGH, WASN’T IT?
GOODBYE!