web analytics

– MANA SAMA – GAKT – KAMI – KÖZI – YU~KI –
– MALICE MIZER – MOI DIX MOI – MOI MÊME MOITIÉ –

Hierboven een lage resolutie foto van de voormalige band Malice Mizer.
Malice Mizer tijdens de Gackt era. Met de klok mee: boven links: Mana, Kami, Közi, Yu~ki, Gackt
Aan de linker kant in het blauw, is Mana Sama 
Gakt is vooraan in een zwart kostuum.
Bron Wikimedia Commons

Ik heb een facinatie ontwikkeld voor Mana Sama. 
Ook voor zijn collega’s, muziek, mode en de algemene sfeer om  hem heen.
Toen ik ooit plaatjes voor Lolita Gothica’s aan het zoeken was, jaren geleden, ben ik een plaatje van hem tegen gekomen.
Schitterend mooi. Wat een uitstraling. Ik dacht dat het een meisje van een jaar of 10 was. Dat was ook de bedoeling.
Mana is in werkelijkheid een Japanse cross dresser, musicus, modeontwerper en zakenman uit Hiroshima.

Hij speelt (speelde) in de Gothic Metal bands Moi Dix Mois en Malice Mizer.

Mana gebruikt vaak religieuze symbolen, zoals kruizen, en heeft een voorliefde van zwart en sombere kleuren. In een van zijn optredens, werd hij als non gekleed. Maar in weer een andere als een bruid.

Klik voor foto van een bruid
Klik voor foto van een non

Hij heeft zijn eigen modelijn, Moi-meme-Moitie, met winkels in Tokyo, Nagoya en Hiroshima. Zijn Tokyo winkel heeft een creepy interieur, met veel zwart, nep grafstenen en een zwarte ‘doodskist’ als kledingkamer.

MUZIEKGESCHIEDENIS

Mana is geboren op 19 maart, in Hiroshima; ook al bestaan er veel geruchten, zijn echte naam en geboortejaar zijn onbekend.

Al op een vroege leeftijd werd Mana door zijn ouders geïntroduceerd in de klassieke muziek, zij waren beide muziekleraar; klassieke muziek is altijd van invloed gebleven op Mana’s muziek. Mana heeft gezegd dat hij begon met muziek maken toen hij in het voortgezet onderwijs zat, hij luisterde toen vooral naar Mötley Crüe. Mana’s composities zijn een mix van klassieke muziek (vooral barokmuziek, met orgel en piano; hij houdt ook van muziek van Johann Sebastian Bach) met heavy metalgothic rock, industrial en andere meer ongewone muziekstromingen zoals Franse popmuziek. Hij voelt zich ook duidelijk meer aangetrokken tot Frans dan Engels als buitenlandse taal.

Meer over de persoonlijke achtergrond van Mana:

Mana-sama.net

Blog website van Mana:

Monologue Garden

MALICE MIZER

Mana’s eerste band was Girl’e, een punk band die actief was rond 1989-1990. De band ging na een paar jaar uit elkaar.
Hij heeft tevens een tijd meegedaan aan de Japanse metal band Matenrou.

In 1992, richtten Mana en gitarist Közi Malice Mizer op in augustus van dat jaar. Mana was de band zijn leadgitarist, liedjesschrijver, choreograaf en algemeen artistiek bedenker.

De naam ‘malice mizer’, betekent boosaardigheid en ellende.

In 1995, na een jaar van relatieve inactiviteit, rekruteerde Malice Mizer Gackt als hun nieuwe vocalist. Met een nieuw concept gemaakt door Mana, werd de muziek van de band meer progressieve rock, met nog sterkere klassieke en elektronische elementen. Visueel liet de band hun goth look in de jaren tachtig varen voor kleurrijke historische kostuums, altijd met een gothic gevoel.

SHIROI

Prachtige costumes in deze optreden. Het heeft ook overduidelijk de dood als thema.
‘Shiroi’ betekent ‘wit’ in het Japans. De lied is ook in het Japans gezongen, met een stuk in het Engels tussenin:

The life breathing in the pitch-black darkness
The limbs sized by the transient sleep
And, these shadows are overlapping each other
Tonight, the peal of thunder invites you to the new encounter

SAIKAI NO CHI TO BARA

Malice Mizer’s “Saikai no Chi to Bara” werd geschreven door Mana voor Kami na zijn dood.

De nummer Shiroi lijkt ook geïnspireerd te zijn door zijn sterven.
Het overlijden van een dierbare, gecombineerd met drie treurende achtergebleven mensen, is een duidelijke thema.
Zowel Mana als Gakt, hebben nummers uitgebracht ter nagedachtenis van Kami.

BARA NO SEIDOU

Bara no Seidou (薔薇の聖堂) is de vierde en laatste album van Malice Mizer, uitgegeven op August 23, 2000.
De titel vertaalt zich ruwweg als “Church of Roses” (Kerk van Rozen) of “Sanctuary of Roses” (Heiligdom van rozen.)

Er volgden wat live optredens van deze album.
De visuele effecten zijn schitterend, de hele prop van de cathedraal hebben ze op het podium gebruikt.
Deze clip is ook ontzettend mooi .
Er is veel gebruik gemaakt van stemmige en passende orgelmuziek.

MOI DIX MOIS

De naam betekent ‘Ik tien maanden’ in het Frans.

Moi dix Mois is een Japanse visual kei gothic metal band, opgericht in 2002 door Mana nadat Malice Mizer activiteiten onderbroken had.

19 maart 2002, ongeveer drie maanden nadat Malice Mizer hun onbepaalde onderbreking aankondigde, kondigde Mana de vorming van zijn soloproject Moi dix Mois aan. Hun eerste single “Dialogue Symphonie” werd op 19 oktober van hetzelfde jaar uitgebracht.

Mana praat niet in het openbaar.
Hij zegt dat zijn muziek voor hem spreekt.
Dat leidt tot nogal bizarre ‘interviews’, waarin  hij niet praat.
Soms laat hij een soort vertaler voor hem in publiek spreken.
De reden hiervoor is onduidelijk.
Mogelijk vindt hij dat zijn stem niet bij zijn meisjeskostuum past, of mogelijk is hij gewoon verlegen.

Off topic opmerking: maar dit meisje in de clip laat zien, dat ook mensen met een wat donkerder huidskleur, heel mooie Goths kunnen zijn. Ze is om zo te zien, van Afrikaanse of Z.O. Aziätische afkomst. Een lijkblekke huidkleur is echt niet noodzakelijk.
Haar Engels is moeilijk verstaanbaar, maar de clip is prachtig. 

 

MOI-MÊME-MOITÉ – (KLEDINGLIJN)

Moi-même-Moitié is Mana’s Gothic Lolita kledinglijn.

Het werd opgericht in 1999 en bevat de specifieke stijlen van Elegant Gothic Lolita, die de onschuld en de schattigheid van de Lolita-mode combineert met de duisternis en het mysterie van de Gotische mode, en Elegant Gothic Aristocraat.

De naam van het label is een weergave van de Franse woorden “moi-même” (ikzelf) en “moitié” (de helft), hoewel de uitdrukking “moi-même-moitié” in het Frans niet bestaat. Het kan ook worden geïnterpreteerd als “mijn eigen deel” of “mijn eigen ruimte”.

Moi-Même-Moitié’s kleding wordt gekenmerkt door het gebruik van aangepaste materialen en couture-achtige constructie. Het logo van het merk is een kandelaar, die vaak wordt weergegeven als een ontwerpdetail, bijvoorbeeld als borduurwerk of op knopen, kant en sieraden. Andere veel gebruikte motieven zijn kruisen, rozen (met doornen), gotische architectuur en vleermuisvleugels. De ontwerpen zijn meestal zwart, wit, grijs en diep blauw. Rood en goud worden in sommige ontwerpen geïntroduceerd. Kant wordt soms ook gebruikt, terwijl prototypen van sieraden handgemaakt zijn in Moi-Même-Moitié atelier.

Moi-Même-Moitié heeft vestigingen in Tokio en Hiroshima en biedt ook online bestellingen aan voor zowel binnenlandse als internationale klanten.

Zijn Tokyo winkel heeft een zeer sfeervolle, creepy interieur, met veel zwart, nep grafstenen en een zwarte ‘doodskist’ als kledingkamer.

Lees meer over Mana onder aan bij de pagina over Lolita’s en de Japanse invloed.

GACKT

Gakt is ook een zeer getalenteerde musicus en zanger in zijn eigen recht.
Gakuto Oshiro
 (大城 ガクト Oshiro Gakuto, geboren op 4 juli 1973) is een Japanse J-rockzanger beter bekend met zijn stagename GACKT. Hij bespeelt vele instrumenten: piano, drums, trompet, tuba, hoorn, trombone, gitaar, bas, veel traditionele Japanse instrumenten, shamisen en nog enkele andere.

Op 7-jarige leeftijd verdronk Gackt bijna door te ver van de kust bij Okinawa af te zwemmen. Na deze bijna-doodervaring beweert Gackt overleden familieleden te kunnen spreken en zien, een gave die door zijn ouders werd verworpen.
Zo was zijn interesse in het paranormaal ook begonnen. Deze thema’s van religie, de dood, begrafenissen, kerkhoven en het hiermaals, loopt ook als een rode draad door veel van de optreens heen.

DEZE LIED HEEFT GAKT VOOR KAMI GESCHREVEN, NA DIENS OVERLIJDEN

In januari 1999, op het hoogtepunt van het succes van Malice Mizer, verliet Gackt plotseling de band en na slechts vier maanden bracht hij zijn eerste soloalbum uit. Er gaan veel geruchten rond over waarom hij vertrok, maar geen daarvan is nog bevestigd. Malice Mizer verliet Columbia kort daarna en keerde terug naar Midi: Nette.

Slechts enkele maanden na het vertrek van Gackt stierf drummer Kami aan een beroerte op 21 juni 1999. Hij was slechts 27 jaar. Dat betekende het einde van de band.

KAMI

Ukyō Kamimura 神 村 右 狂, 1 februari 1972 – 21 juni 1999), beter bekend onder zijn artiestennaam Kami, was een Japanse muzikant die vooral bekend was als drummer voor de visual kei-rockband Malice Mizer.

Hij stierf op 21 juni 1999 in zijn slaap aan een hersensbloeding op 27-jarige leeftijd.

Kami werd op 1 februari 1972 geboren in Ibaraki, Japan. Als kind op de lagere school was hij erg geïnteresseerd in traditioneel Japans schrijven met de borstel en het gebruik van een soroban (telraam), daarom deze liefdevol bestuderend. Zijn eerste interesse in het spelen van zijn eigen deuntjes was in zijn vijfde jaar op school toen hij begon te oefenen met een drumstel. Kami ging weg en keerde pas op de vroege middelbare school terug naar het drummen.

Vroege invloeden van Kami omvatten veel van de Britse new wave bands, waaronder Culture Club en Duran Duran. De succesvolle musicus Boy George van Culture club was tevens ook een cross dresser en een geweldige inspiratie.

BOY GEORGE WAS EEN INSPIRATIE VOOR KAMI

Aan het begin van zijn middelbare schooljaren werd Kami uitgenodigd in de band van een vriend. Aanvankelijk was zijn interesse om gitarist te zijn; na een korte tijd oefenen, besloot hij terug te keren naar de drums.

Met voornamelijk live shows trok Kami al snel de aandacht van Yu ~ ki, bassist van de visual kei-rockband Malice Mizer. Vanwege de vorige drummer van Malice Mizer, Gaz, was de band erg geïnteresseerd in de introductie van Kami in hun muziekstijl. Aanvankelijk aarzelde hij, hoewel een telefoontje van Mana hem overhaalde. Bij de aanwerving van Kami bracht Malice Mizer hun debuutalbum, Memoire, uit, zijn eerste opname op een publiekelijk uitgebracht album.

Op 21 juni 1999 stierf Kami in zijn slaap op de leeftijd van slechts 27 jaar oud; zijn lichaam werd vier dagen later ontdekt en zijn begrafenis werd dezelfde dag gehouden met alleen zijn bandleden, Mana, Közi en Yu ~ ki die aanwezig waren, evenals zijn ouders en enkele goede vrienden. Gackt, die net zijn solocarrière had gelanceerd, was op dat moment op tournee en hoorde pas ongeveer een week later over de dood van zijn goede vriend.

In de maanden voor zijn dood was Kami begonnen met het componeren van muziek, waaronder “Unmei no Deai” en “Mori no Naka no Tenshi”. Deze zouden later worden uitgebracht op de Malice Mizer EP, Shinwa, die is opgedragen aan Kami. Hij verliet ook het onvolledige nummer “Bara no Souretsu”, dat werd uitgebracht op hun single “Beast of Blood”. Malice Mizer’s “Saikai no Chi to Bara” werd geschreven door Mana voor Kami na zijn dood.

Wat de andere leden van Malice Mizer betreft, schreef Gackt twee liedjes ter nagedachtenis aan Kami die beide op zijn Mars-album zijn uitgebracht: “Emu ~ For My Dear ~” en “U + K”.

Közi en Yu ~ ki waren co-auteur van de solosingle van Közi, “Memento”, en wijdden deze aan Kami op.
Mana heeft ook verklaard dat een van de nummers in zijn Moi dix Mois album, Nocturnal Opera, aan hem is opgedragen.

Kami viel op, door zijn heel lange haren, waarop hij op een gegeven moment kon zitten. Later heeft hij deze laten knippen.

YU~KI

YU~KU HEEFT DE LANGE, WITTE HAREN

Yu ~ ki was de bassist voor Malice Mizer. Yu ~ ki, samen met Mana, en Közi waren de enige drie die vanaf het begin bij de band bleven tot de pauze in 2001. Yu ~ ki schreef slechts één nummer in de Malice Mizer-catalogus, Syunikiss. Sinds het begin van de pauze is Yu ~ ki nog geen soloproject begonnen of is hij bij een andere band gekomen. Wel schreef hij de tekst voor Közi’s lied Memento.

Yu ~ ki werd geboren in Fukuoka, Japan. In zijn jeugd genoot hij van Bruce Lee-films en popmuziek. Hij was goed in dingen maken. In de begintijd van Malice Mizer maakte hij een kist die ze op het podium gebruikten.

In Malice Mizer speelde hij vaak “The Count” of een mannelijke rol. Hij was grotendeels stil in de richting van de band, net als Kami.
Toen Tetsu vertrok en ze een lange periode zonder vocalist zaten, vroegen de andere leden hem om die plek over te nemen (hij weigerde).

Yu ~ ki wordt omschreven als serieus en duidelijk. Hij houdt niet van gokken, alcohol of tabak (hij ging echter wel roken na de dood van Kami). Hij beweert dat hij graag nieuwe dingen probeert. Hij houdt ook veel van vrouwen.

KÖZI

Közi is een Japanse muzikant, singer-songwriter en DJ. Hij is vooral bekend als gitarist voor de visual kei-rockband Malice Mizer. Nadat de band in 2001 een eindeloze pauze had ingelijfd, vormde hij het industriële rock duo Eve of Destiny en startte hij ook een solocarrière.

Tijdens zijn tijd in Malice Mizer nam Közi vaak de rol aan van een pierrotpop, gekleed in clownachtige kostuums met grote kragen, altijd in rode tinten, zijn favoriete kleur. In muziekvideo’s en op het podium maakte hij vaak bewegingen die deden denken aan een marionet. Közi heeft deze visuele stijl tot op zekere hoogte voortgezet, maar zijn hedendaagse podiumkostuums zijn meer Gothisch. Zijn werk aan het Izayoi no Tsuki-project deed denken aan carnavalsmuziek, en kunstwerken voor zijn projecten volgen meestal een dramatisch, theatraal thema. Er zijn maar heel weinig details over zijn privéleven bekend.

MOI DIX MOIS ACHTER DE SCHERMEN