web analytics

THE GARDEN OF EARTHLY DELIGHTS

(TUIN DER LUSTEN)

SCHILDERIJ VAN JHERONIMUS BOSCH

Jheronimus Bosch circa 1450 – 1516  ook Jeroen Bosch of Hiëronymus Bosch genoemd, geboren in Den Bosch  als Jheronimus van Aken, was een Zuid-Nederlands kunstschilder behorend tot de Noordelijke renaissance.

Hij ging de geschiedenis in als ‘den duvelmakere’ (de schepper van duivels) en als schilder van satirische voorstellingen, maar hij is vooral van betekenis als vernieuwer van de beeldtraditie. Hij gaf op vindingrijke wijze invulling aan gangbare motieven en bedacht een reeks van nieuwe composities. Hoewel hij al tijdens zijn leven een beroemd schilder was, en hij opdrachten van het hertogelijk hof in Brussel kreeg, is er vrij weinig over hem bekend.

Hij schilderde tal van fantasie onderwerpen.

THE GARDEN OF EARTHLY DELIGHTS / TUIN DER LUSTEN

De Tuin der lusten is de titel die traditioneel gegeven wordt aan een drieluik van de Zuid-Nederlandse schilder Jheronimus Bosch in het Prado in Madrid.

De Tuin der lusten bestaat in feite uit vier schilderijen: een voorstelling in gesloten stand (buitenzijde) en drie voorstellingen in geopende stand (binnenzijde). Deze vier voorstellingen zijn zowel fysiek als inhoudelijk met elkaar verbonden. Aangenomen wordt dat de voorstelling in gesloten stand gezien moet worden als inleiding tot de hoofdvoorstelling aan de binnenzijde.

BUITENZIJDE

Op de buitenzijde is een grote bol geschilderd, die de hemelbol voorstelt met daarbinnen, op een plat vlak, de aarde. Deze bol geeft de wereld weer na de derde dag van het scheppingsverhaal volgens het boek Genesis. De aarde is op dat moment nog onbewerkt en bevat nog geen dieren. Wel groeien er vreemde, stekelige planten en pakken zich in de lucht donkere wolken samen. God zelf zweeft linksboven boven de aarde. Naast hem staat verdeeld over de twee panelen in het Latijn de tekst:

Ipse dixit et facta sunt. Ipse mandavit et creata sunt
(Hij sprak en het was er. Hij gebood en zij waren geschapen)

BUITENKANT VAN DE SCHILDERIJ

De manier waarop de schilder de wereld heeft weergegeven houdt het midden tussen een aardglobe, zoals deze voor het eerst in 1492 in Neurenberg werden gemaakt, en middeleeuwse kaarten, zogenaamde mappae mundi, die de wereld voorstellen als een platte cirkel met daarin schematisch de drie tot dan toe bekende continenten ingetekend. Het is niet onmogelijk dat Bosch bekend was met deze Neurenbergse globes, omdat ‘s-Hertogenbosch destijds intensieve handelscontacten onderhield met Neurenberg.
 

De drie luiken moeten 3 gerelateerde onderwerp voorstellen: de schepping, het leven op aarde en de hel.
Het grootste en belangrijkste schilderij is het leven op aarde, of te wel de ‘tuin der lusten’. 

MODERNE,GEÄNIMEERDE VERSIES

Voor de 500-jarig jubileum van Jheronimus Bosch zijn dood, heeft het MOTI Museum in Nederland een moderne herinterpretatie van de beroemde middeleeuwse schilderkunst van de Nederlandse schilder, “The Garden of Earthly Delights” (circa 1490) ontwerpen.

Het resultaat is werkelijk schitterend.
Je blijft er naar kijken.
Het ene figuur is nog creepier dan het andere.
De geluidseffecten zijn ook subtiel, maar heel passend.
Een galmend geklets, zoals bij een groot feest, met een ritmisch basgeluid in de achtergrond, wat op een hartslag lijkt.

Dit project is het beeste full screen op een zo groot mogelijk scherm afgekeken.

Hieronder is een Engelse versie, gemaakt voor een Universieit project voor CG Arts and Animationin Rochester.
Hij is meer van een close up van wat van de achterliggende gedeeltes.
Ook is er veel over de geschiedenis van het kunstwerk verteld.
Hij lijkt wat minder op het oorspronkelijke werk, maar is ook heel mooi.
Beslist de moeite waard om er na te kijken en ook het liefste op volle scherm.